Top 10 meest gestelde vragen

Hoeveel invloed heeft het rijgedrag op het werkelijke brandstofverbruik?

De spreekwoordelijke ‘rechtervoet’ heeft grote invloed op het brandstofverbruik. Hard optrekken en met hoge snelheden rijden, leveren direct een fors toegenomen verbruik op. Daarom is ook zoveel winst te halen met de besparende rijstijl van “Het Nieuwe Rijden”. Daarmee kunt u met gemak 10 procent brandstof besparen en heeft u ook minder slijtage aan banden en remmen. Ook andere aspecten van gedrag hebben een flinke invloed. Onnodig rijden met open ramen, ingeschakelde airco, een dakkoffer of bagage, kosten veel extra brandstof. Ook die kunnen een verschil maken van 5 tot 10 procent. Tot slot weten we dat korte ritjes relatief erg onzuinig zijn. Als u die beperkt, zult u merken dat uw gemiddelde verbruik een stuk gunstiger wordt. Al met al kunnen het rijgedrag en het gebruik dat u van de auto maakt, een verschil maken tot wel 30 procent.
In zuinigheidswedstrijden, zoals de EcoTour van de ANWB of De Zuinigste Rijder, blijkt dat de officiële verbruiksgegevens wel gehaald kunnen worden en vaak zelfs ruim overtroffen. Zo’n competitie wordt gereden met normale auto’s, op gewone wegen. Wel natuurlijk met inzet van alle besparende mogelijkheden en met chauffeurs die goed bekend zijn met een zuinige rijstijl.

Hoe werkt het BOVAG Garantiefonds Rijscholen?

Als u een lessenpakket vooruit hebt betaald bij een BOVAG-rijschool en de betreffende rijschool zou tijdens de opleiding onverhoopt failliet gaan, dan zorgt het BOVAG Garantiefonds Rijscholen dat een andere BOVAG-rijschool de resterende lessen overneemt.

Om aanspraak te kunnen maken op het BGF moet u beschikken over de onderstaande documenten. Vraag uw rijschool hier dus altijd om als u een lessenpakket afneemt.

1. Een bewijs van betaling.
2. Een ingevulde BOVAG lesovereenkomst. Deze moet voorzien zijn van uw handtekening.
3. Een ingevulde (BOVAG) leskaart. Op deze leskaart staat op welke datum het lespakket is gestart, hoeveel lessen reeds zijn gegeven en wat de aard is van het rijlespakket (aantal lessen, al dan niet inclusief examen, etc..).

Contactgegevens:
Stichting BOVAG Garantie Fonds Rijscholen (BGF)
Postbus 7140
6503 GP Nijmegen
schade@bovemij.nl

Klik hier voor het volledige reglement van het BGF.

Wat zijn winterbanden precies?

Winterbanden zijn banden van een speciaal rubber met een dieper en grover profiel die tijdens de winter meer grip op het wegdek hebben. Daardoor zijn ze geschikt voor gladde wegen met bijvoorbeeld sneeuw of ijzel. Dankzij hun profiel zorgen winterbanden ook tijdens regenachtige dagen voor meer grip op een nat wegdek.

Ik heb een gebruikte auto op het oog. Hoe weet ik dat ik niet teveel betaal?

Op internet kunt u de prijzen van verschillende aanbieders gemakkelijk met elkaar vergelijken. Natuurlijk wilt u niet te veel betalen, maar let op als een auto ver onder de gemiddelde prijs wordt aangeboden. Te mooi om waar te zijn, blijkt achteraf vaak een miskoop.

Een handig hulpmiddel is de ANWB/BOVAG Koerslijst. Dit is een uniek overzicht van de richtprijzen van gebruikte auto's. Een team van deskundigen uit de autobranche bepaalt, samen met consumentenorganisatie ANWB, deze prijzen iedere maand opnieuw aan de hand van de dan geldende marktprijzen.

De koerslijst geeft gegevens over bijna alle personenauto's tot en met zeven jaar oud. Op basis van de huidige kilometerstand, uitvoering en opties kunt u de waarde van uw auto achterhalen. U krijgt de richtprijs bij inruil bij een autobedrijf, maar u ziet ook de richtprijzen bij aankoop bij een autobedrijf. De daadwerkelijke waarde van een auto hangt uiteraard ook af van de staat van de auto en eventuele regionale verschillen.

De ANWB/BOVAG Koerslijst is op hier online gratis te raadplegen. Een gedrukte koerslijst is verkrijgbaar bij de ANWB-winkels.

Wat is de Nationale Auto Pas (NAP)?

Eén op de achttien gebruikte auto’s in Nederland heeft een opzettelijk teruggedraaide kilometerteller. Stichting Nationale Auto Pas (NAP) bestrijdt en voorkomt tellerfraude en geeft duidelijkheid over de kilometerstand vóórdat u een gebruikte auto koopt. Sinds 1991 verzamelt Stichting NAP de kilometerstanden van bijna alle motorvoertuigen in Nederland. Zo wordt van vrijwel iedere auto, bestelauto, vrachtauto en motorfiets een kilometerhistorie opgebouwd. Als de kilometerstand van een voertuig wordt teruggedraaid, valt dat dus meteen op. Alle BOVAG-autobedrijven zijn aangesloten bij NAP en voeren bij iedere onderhoudsbeurt, reparatie, schade, in- en verkoop of APK de kilometerstand in de NAP-database in.

Wat kan ik doen als mijn auto schade heeft opgelopen bij een BOVAG-autowasbedrijf?

Indien je vermoedt dat je auto schade heeft opgelopen door de autowasinstallatie, dan meld je dit uiteraard eerst aan de beheerder van de installatie. Bij meningsverschillen over de schuldvraag kun je samen met een medewerker van het autowasbedrijf het Schademeldingsformulier opstellen. Daarna kun je contact opnemen met expertisebureau DEKRA die de melding van schade volledig voor je uitzoekt (het expertisebureau vraagt je een eenmalige incassomachtiging te geven om de onderzoekskosten vooraf te betalen). Na het onderzoek ontvang je het rapport waarin zowel melding wordt gemaakt van het onderzoek als de vaststelling van de schuldvraag. Blijkt uit het rapport dat de autowas-installatie de schade heeft veroorzaakt, dan zal het autowasbedrijf de taxatiekosten van je overnemen en een voorstel doen voor reparatie van de schade.

Contactgegevens:
DEKRA Automotive
Postbus 1041
1810 KA Alkmaar
072 - 57 57 822
aanname.automotive.nl@dekra.com

Waar moet een bedrijf aan voldoen om BOVAG-lid te zijn?

Om lid te kunnen worden moeten bedrijven aan strenge eisen voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van kennisniveau, betrouwbaarheid en deskundigheid. Door regelmatige controles wordt erop toegezien dat het bedrijf hieraan ook blijft voldoen. Zo mag een BOVAG-bedrijf bijvoorbeeld niet afwijken van de algemene voorwaarden die wij zijn overgekomen met de ANWB en de Consumentenbond. Ook moeten zij altijd een schriftelijke koopovereenkomst met de klant sluiten, zodat de klant altijd kan bewijzen wat er is afgesproken.

Kan het zijn dat ik moet bijbetalen voor BOVAG Garantie?

In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto
€ 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend.
Indien u de zekerheid wilt hebben dat een auto inclusief BOVAG Garantie wordt aangeboden kijkt u dan op www.bovag-occasions.nl. De auto’s die daarop staan zijn allen standaard voorzien van BOVAG Garantie.
Overigens, zoals in de voorwaarden staat vermeld, heeft de BOVAG Garantie een looptijd van ZES (6) maanden.

Ik heb een conflict met een BOVAG-bedrijf. Wat kan ik doen?

BOVAG bemiddelt in geschillen die betrekking hebben op de uitvoering en interpretatie van de BOVAG Garanties, -lesovereenkomst, -huurovereenkomst en -leverings- en betalingsvoorwaarden.

Klanten van bij BOVAG bedrijven kunnen zich wenden tot BOVAG bemiddeling via 0900 269 22 68 (op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur, € 0,35 pm).

U kunt een klacht ook schriftelijk voorleggen; gebruik daarvoor het vragenformulier bemiddeling (pdf). Print een exemplaar voor uw eigen administratie en stuur het volledig ingevulde formulier, eventueel met relevante documenten, zoals kopieën van order/opdrachtbevestiging, koopovereenkomst en/of factuur naar:

BOVAG Bemiddeling
Postbus 1100
3980 DC Bunnik

Of mailt u het vragenformulier met eventuele relevante documenten naar bemiddeling@anwbbovagkoerslijst.nl.

U kunt hier tevens de procedure van klachtenbehandeling downloaden. Indien nodig, kan er een (schade-)expertise en / of technisch onderzoek worden uitgevoerd om de oorzaak van een klacht of probleem te achterhalen. Het geschil kan tevens aan externe experts worden voorgelegd voor een inhoudelijke second opinion. Eventuele kosten worden hiervoor bij u in rekening gebracht.

Behoud ik mijn fabrieksgarantie als ik mijn auto buiten het merkkanaal laat onderhouden?
Jazeker, in Europese regelgeving is vastgelegd dat de fabrieksgarantie behouden blijft ongeacht het onderhoudadres. Voorwaarde is wel dat het merkonafhankelijke autobedrijf het onderhoud volgens de geldende fabrieksspecificaties uitvoert. Onafhankelijke autobedrijven in Nederland hebben toegang tot die fabrieksspecificaties inzake onderhoud.
Wel is het zo dat als zich een garantieprobleem voordoet, de autobezitter hiervoor naar de merkdealer behoort te gaan. Het betreft hier immers garantie van de fabrikant, en de dealer is de vertegenwoordiger van die autofabrikant.
toon alle gestelde vragen